روانکاری

چرا روانکاری با استفاده ار روغن و گریس مهم و ضروری است

قطعات هر ماشین مکانیکی در هنگام حرکت و تماس با یکدیگر، نیروهای فشاری و اصطکاکی در جهات مختلف به سطوح هم وارد می نمایند. این موضوع در یاتاقانها و چرخ دنده ها بسیار مشهود می باشد.اگرمیزان این نیروی اصطکاکی وسطح تماس حاصل از درگیر شدن سطوح به حداقل ممکن تقلیل یابد، قطعا عمر قطعات ماشین چندین برابر خواهد شد. روانکارها با ایجاد لایه ای بر روی سطوح تماسی باعث می شوند که اصطکاک را به حداقل رسانیده و عملیات خوردگی سطوح را که ارتباط مستقیم به سلامتی و عمر قطعات دارد، به حداقل کاهش دهند.عامل مهم تاثیر گذار در انتخاب گریس یا روغن برای عملیات روانکاری، سرعت دورانی قطعات درگیر می باشد به نحوی که در دورهای پایین بیشتر از گریس و در دورهای بالا به ناچار بایستی از روغن استفاده گردد. روانکاری را می توان با دو روش دستی واتوماتیک انجام داد که معایب روش دستی ومحاسن روش اتوماتیک به شرح ذیل می باشند.

معایب روانکاری به روش دستی
  • روغن کاری دستی فرآیندی زمان بر است و گاهی فراموش می شود و در نتیجه روغن کاری ناکافی به دلیل فرسودگی زودرس هزینه های زیادی برای تعمیر و از کار افتادگی ایجاد می کند.
  • روغن کاری دستی در حالی انجام می شود که دستگاه ثابت یا ساکن است، به این معنی که وقتی گریس می زنید، باری در یک طرف پین و بوش وجود دارد که باعث می شود در این قسمت روانکاری صورت نگیرد یا به عبارتی گریس به سمت بدون بار هدایت می شود و گریس اضافی از محل اتصال بیرون رانده می شود.
  • با گریس کاری دستی، هر بار که گریس گان را به سر گریس خور وصل می کنید، خطر آلودگی بالایی وجود دارد.
  • منظم نبودن، در دسترس نبودن و قابلیت اطمینان به کارکنان تعمیر و نگهداری ماشین الات.
  • شرایط آب و هوایی.
  • برنامه ریزی لجستیک خدمات.
  • نیاز به وقفه مکرر برای روانکاری.
  • عملیات خسته کننده.
برتریهای روانکاری به روش اتوماتیک
  •   سیستم های متمرکز خودکار برای هدایت روان کننده از یک منبع مرکزی به مناطقی در ماشین که اصطکاک در آنها وجود دارد، استفاده می شود.
  • روانکاری به طور منظم و در فواصل زمانی از پیش انتخاب شده از طریق واحد کنترل الکترونیکی خودش انجام می شود.
  • گریس به طور مداوم در نقاط روغن کاری وجود دارد و یک مهر و موم گریس را حفظ می کند تا از ورود احتمالی آلاینده ها به پین یا بوش جلوگیری کند.
  • هر نقطه روانکاری متصل مقدار از پیش تعریف شده گریس دریافت می کند که در صورت خرابی و قطع جریان، توسط یک واحد کنترل هشدار الکترونیکی نظارت می شود.
  • افزایش عمر اجزا در صدر فهرست مزایا قرار دارد. صرفه جویی بالقوه از طریق افزایش عمر قطعات، افزایش بهره وری و مصرف کمتر گریس، سرمایه شما را چندین برابر خواهد کرد.
  • سرمایه گذاری بسیار مقرون به صرفه برای شرکت شما.
  • حداکثر عملکرد با جلوگیری از اتلاف زمان به دلیل زمان از کار افتادن تجهیزات به دست می آید.
  • روغن کاری به صورت پویا و اتوماتیک بدون هیچ گونه دخالت کارکنان تعمیر و نگهداری و اپراتور انجام می شود.
  • هیچ نقطه روانکاری را نمی توان فراموش کرد.
  • از نادیده گرفته شدن برای نقاط روانکاری پنهان جلوگیری می کند.
  • هزینه های نگهداری و تعمیر را کاهش می دهد.
  • از سایش نامطلوب جلوگیری می کند.
  • طول عمر قطعات را در مقایسه با همان قسمتی که به صورت دستی روغن کاری می شود، چهار برابر افزایش می دهد.
  • بدون خطر آلودگی در طول فرآیند روانکاری و به حفاظت از محیط زیست کمک می کند.
  • مصرف روانکار را تا 50 درصد در مقایسه با روانکاری دستی کاهش می دهد.
  • بهبود ایمنی. تقریبا 50 درصد حوادث شغلی در ماشین آلات ساختمانی هنگام تعمیر و نگهداری رخ می دهد.
keyboard_arrow_up